
Strekningen ved Rødsliane har i en årrekke vært kjent som en av de mest rasutsatte og farligste delene av riksvegen. Denne gangen kunne veien åpnes igjen relativt raskt, og ingen liv gikk tapt.
På veistrekningen er det registrert flere skredhendelser de siste årene, og det pågår arbeid med tiltak og midlertidig sikring i området. Dette er likevel ikke tilstrekkelig for å forhindre nye ras. Hendelsen viser at det haster med å få på plass varige og trygge løsninger.
– Dette raset kunne vi nesten forutsi. For de av oss som er kjente i området, sitter man og venter på at et ras skal gå når værmeldingen sier det kommer nedbør. Temperaturene synker i fjellheimen, og høysesong for steinsprang er her. Pulsen er ekstra høy når man kjører forbi stekningen, sier Silje Karin Teig, medlem i Nasjonal rassikringsgruppe og fylkeskommunepolitiker i Rogaland.
Planlagt tunnel
Da Nasjonal rassikringsgruppe var på studietur i juni var et av stoppene nettopp Rødsliane. Der fikk vi sett området på nært hold: Smalt, bratt og uoversiktlig. En tunnel forbi Rødsliane og de mest rasutsatte områdene har planlagt byggestart i løpet av 2025. Anbudsprosessen er i gang, men tidligere denne måneden meldte Statens vegvesen at anbudsrunden ikke hadde nådd frem. Midlene strakk ikke til, og vedståelsesfristen er nå utsatt. Da samferdselsministeren fikk direkte spørsmål om framdriften i prosjektet slo han fast at Statens vegvesen fortsatt arbeider for å realisere prosjektet innenfor de rammene som Stortinget har vedtatt, og med en ventet anleggsstart i 2025.
Etter Nasjonal rassikringsgruppe sitt syn vil manglende forutsigbarhet i finansiering og gjennomføring av rassikringsprosjekter få dramatiske konsekvenser både for trafikksikkerheten og samfunnslivet. Usikkerheten blir stor for lokalsamfunn, næringsliv og pendlere.
– Jeg forventer at Statens vegvesen finner en løsning for rassikringsarbeidet i Rødslia, slik at oppstart av ny tunnel kan skje slik som planlagt nå i høst, sier Randi Walderhaug Frisvoll, leder i Nasjonal rassikringsgruppe.
Konsekvenser etter raset
Når rv. 13 er stengt har innbyggerne i Suldal og andre trafikanter svært få reelle omkjøringsmuligheter. For mange betyr dette i praksis isolasjon, eller lange omveier og forsinkelser som rammer arbeidsliv, skole, helsetjenester og varetransport.
– Det er avgjørende at midler til rassikring og byggestarten for tunnelen ikke bare blir nok et løfte, men faktisk skjer i høst. Befolkningen kan ikke leve med denne utryggheten og uforutsigbarheten år etter år uten at noe skjer, avslutter Silje Karin Teig, representant for Nasjonal rassikringsgruppe og fylkeskommunepolitiker i Rogaland.

