
Nasjonal rassikringsgruppe savner oppmerksomhet på rassikring i valgkampen, som en del av beredskapsarbeidet. Rassikring handler først og fremst om trygghet i hverdagen. Fremkommelighet for trafikantene, og beredskap for de som trenger det. Nasjonal rassikringsgruppe krever en styrket satsing på rassikring med økte rammer.
— Det er for tidlig å si noe om årsaken til den tragiske ulykken i Levanger. Det må videre undersøkelser vise, men den minner oss på hvor sårbare vi er, sier Randi Walderhaug Frisvoll, leder for Nasjonal rassikringsgruppe.
Krever sikker vei
Norge er nå delt i to. Hovedferdselsåren mellom nord og sør er stengt, både for vei- og togtrafikken. Innbyggerne må innrette seg på grunn av raset, med den uforutsigbarheten og utryggheten det gir. Næringslivet rammes også, der varer og tjenester ikke kommer frem som avtalt. Dette gir store utfordringer for næringslivsaktører særlig i Trøndelag og Nord-Norge.
— Jeg forventer at samferdselsdepartementet stiller midler til rådighet slik at vi snarest mulig finner en bedre kortsiktig løsning, og viktigst en sikker, fremtidsrettet løsning for vei og jernbane gjennom området, sier Pål Sæther Eiden, fylkesvaraordfører i Trøndelag og medlem av Nasjonal rassikringsgruppe.
Bekymret for omkjøringsveiene
Løsningen ved ras er omkjøringsveier. Også denne gangen er det fylkesveinettet som skal ta storparten av trafikken, med de konsekvensene det medfører.
— Fylkesveiene er ikke dimensjonert for den store økningen i trafikk. Jeg er bekymret for trafikksikkerheten og spesielt for utrykningskjøretøy og transport til sykehus, understreker Eiden.
Rassikring er en viktig del av vår samfunnstrygghet. Realiteten er at innbyggere lever med frykten for at noe skal skje. Sikker vei skal være en prioritert oppgave og ikke en ekstraservice.
— I statsbudsjettet for 2025 ble det bare satt av 980 mill. kr. til skredsikring av fylkesveiene. De siste årene er bevilgningene til skredsikring bare blitt prisjustert. Altså ingen reell økning til rassikring, samtidig ser vi at klimaendringene fører til langt flere ras enn tidligere. Dette må vi ta på alvor og sørge for en økning av midler til skredsikring, sier Walderhaug Frisvoll.